keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Moottoritekniikkaa ja autoelektroniikkaa

Aamu alkoi napakasti tunnin kestävällä tietoiskulla diesel-moottoritekniikasta. Ai mistäkö niin päättelin? Noh, kuvat kertovat enemmän kuin 1000 espanjalaista sanaa. Manu piti oppilaat tiukasti ruodussa ja tunnin aikana ei paljon ylimääräisiä keskusteltu. Sallittua oli ainoastaan vastata kysyttäessä ja kysyä vastattaessa..



Klo 9.00 jatkettiin työtilassa, johon on saatu lahjoituksina moottoreilta lähialueen autokorjaamoilta. Esim. Renault ja Nissan oli merkkeinä hyvin edustettuina. Manu jakoi luokan viiteen eri ryhmään ja jokaiselle ryhmälle oman moottorin. Moottorit puretaan kokonaan osiin, koneistetaan tarvittavat osat ja kasataan takaisin. Päiväopiskelijoilla ja aikuisryhmillä on tarkkaan merkityt omat moottorit. Jos opiskelijoiden ilmeistä ja elekielestä oli jotain pääteltävissä, niin motivaatio ja innokkuus kantoivat tekemistä koko kahden tunnin ajan hienosti eteenpäin.


Kyllä vain...hieman on päätä kallistettava nähdäkseen paremmin :)



Yllä olevassa kuvassa on menossa venttilien läppäys paineilmatoimista konetta apuna käyttäen. Toimivan oloinen ratkaisu verrattuna perinteiseen käsillä pyörittelemiseen. 

Iltapäivä menikin sitten Aitorin ryhmän kanssa seuratessa autoelektroniikan opetusta työsalissa. Luokka jaettiin neljään ryhmään ja jokainen ryhmä sai selkeän oheistuksen "manuaalin" muodossa. Tehtävänä oli tehdä mittauksia eri autojen sytytysjärjestelmään liittyviin komponentteihin. Käytössä olevat autot (Audi, Opel, Daewoo ja Renault) ovat lahjoituksia paikallisilta autokorjaamoilta. Ihan toiminnassa olevia kulkupelejä nämäkin, joskin toiveissa olisi saada uudemmalla tekniikalla olevia autoja käyttöön.










1 kommentti:

  1. Hyvältä näyttää, jatka vaan samaan malliin. TerkkujaTaitaja koulutusreisulta Iisalmesta. T. Arska jaJarno

    VastaaPoista